kamil grebeň
dielňa
nástroje
nástroje

hudobníci
kontakt

>> click here for
English version



Máte záujem
o aktuálne informácie
o novinkách z dielne Kamila
Grebeňa? Pošlite nám
Vašu e-mailovú adresu:






<< späť na "hudobníci"

Keď som chcel urobiť tento nástroj, Kamil bol vlastne až druhý človek v poradí, ktorého som oslovil a zároveň prvý, ktorý sa tohoto čudného nápadu nezľakol.

Ako banjista som zatúžil po niečom, čo má (ak chcem) dlhý tón, po niečom, čo má inú farbu zvuku ako moje handmade akustické päťstrunové banjo, na ktoré inak nedám dopustiť. Predsa len, ten zvuk, ktorý každého normálneho človeka dokáže odradiť už po pár minútach, začal aj mne (aj keď som zvyknutý) po rokoch liezť na nervy svojou nemennosťou.

Keďže hrám na tento akustický nástroj cez piezosnímač a hrávam s bubeníkom, spôsobuje to občas veľmi nepríjemné zvukové sabotáže, keďže blana banja sa za istých mnou nepochopených zákonitostí dostáva do vzájomnej rezonancie s blanami bubnov. Tento nedostatok som sa rozhodol riešiť radikálne, povzbudený Belom Fleckom, ktorý hrá na elektrické banjo Deering Crossfire. Jeho banjo má blanu a vyzerá ako taký čudný telecaster. Má mäkký klokotavý zvuk, kde by sme však márne hľadali dáke dlhšie tóny.

Rozhodol som sa v tomto zájsť ďalej a dať si urobiť banjo úplne bez blany, mutanta elektrickej gitary s ladením five string banja (dhGDg).

Kamil, zdá sa, nebol touto požiadavkou absolútne prekvapený, prijal to ako profesionálnu výzvu. Keďže podľa mojich informácií podobný nástroj ešte nikto nevyrobil, tak mu pravdepodobne patrí svetové prvenstvo. (Keď už sme pri tom prvenstve: v mojej túžbe po tomto nástroji hrala nezanedbateľnú úlohu aj ambícia byť najlepším hráčom na svete na nejakom nástroji. To sa vzhľadom k mojim schopnostiam dalo riešiť jedine vývojom nového druhu nástroja).

Tradičné päťstrunové banjo má konštrukčne zaujímavo riešný krk: neviem koho, kedy a ako to napadlo, ale isté je , že medzi piatym a šiestym pražcom sa nachádza ladiaca mechanika pre strunu „g“. Vyzerá to mimoriadne extravagantne. My sme sa však rozhodli pre ešte väčšiu extravaganciu a vymysleli sme, že by vlastne táto mechanika mohla byť na opačnom konci nástroja, čiže kdesi za kobylkou.  Mechanika pre strunu „g“ na mojom nástroji teda býva v svojej nore v tele banja.

Okrem nezvykle dlhého a úzkeho hmatníku je na prvý pohľad viditeľná odlišnosť od bežnej gitary na hlave nástroja, ktorý pripomína vidličku a sú na ňom len štyri mechaniky. Tu bola moja požiadavka taká, aby sme dosiahli to, že budú mechaniky otočené smerom ku mne, ako som zvyknutý z banjových mechaník. To som Kamilovi na veľmi nezreteľnom náčrte predviedol tak, že som mu nakreslil hlavu huslí, ale bez toho slimačieho zakončenia opatrenú štandardnými Schaller mechanikami. Tajne som sa tešil, čím Kamil túto hlavu zakončí. K môjmu prekvapeniu a zároveň radosti ju nezakončil ničím.

Banjitar „El Banjo“ má vďaka jednému cievkovému a jednému piezo snímaču bohatú škálu zvukov, od mäkkého „knopflerovského“ zvuku až po krátke tóny takmer bez sustainu, vzdialene pripomínajúce banjo.

Ešte by som chcel spomenúť ďalšie dva dobré dôvody, prečo mám tento nástroj rád: Je OVEĽA ľahší, ako jeho akustický súkmeňovec a pri hraní v domácich podmienkach nie je nevyhnutné obťažovať spoluobčanov nadmerným hlukom.

Na banjo sa totiž nedá hrať potichu.

Martin Šútovec (www.slnkorecords.sk)
(
Autor používa banjitar „El Banjo“)

<< späť na "hudobníci"





Každý nástroj z dielne Kamila Grebeňa je originál,
vyrobený na základe špecifických požiadaviek.
© 2003 Kamil Grebeň | design © 1984 Komplot
Ľúbte naše nástroje aj na Facebooku