>> prepni
na Slovenčinu



Are You interested
in news from Kamil
Greben workshop?
Add yourself to
our mailing list:






Grebender Customcaster, Born In The D. N. V.

Ako je zrejmé na prvý pohľad, testovaný nástroj v základných kontúrach vychádza z notorickej predlohy zvanej Fender Telecaster. Zatiaľ čo krk sa na pohľad prakticky zhoduje s originálom, telo gitary predstavuje úplne odlišnú filozofiu. Pod letokruhmi z žíhaného javora sa ukrýva dutina vydlabaná do dreva základnej dosky korpusu. Hoci tomu na povrch nenasvedčujú žiadne otvory tvaru f, či iné perforácie, jedná sa o tzv. semi-hollow gitaru. Jej autorom je slovenský výrobca a basgitarista skupiny Vidiek, Kamil Grebeň z Devínskej Novej Vsi.

Pôvodný Fender Telecaster bol v chudobných povojnových rokoch navrhovaný ako „lopata“ pre pracujúcich muzikantov. Jeho hlavnou výhodou oproti prepracovanejším lubovým gitarám Gibson, Gretch, Kay, Epiphone (atp) mala byť v dobe jeho vzniku nižšia cena - nákupná a tým pádom výrobná. Predpoklady jednoduchej sériovej výroby - šraubovaný krk a jednoduchý tvar tela vyrezaný z masívnej dosky - vyplynuli práve z tejto požiadavky. Grebender Customcaster je však hand-made nástroj vyššej strednej kategórie, ktorého výnimočnosť vyplýva práve z individuálneho prístupu, množstva času a kvality práce, ktoré bolo treba na jeho výrobu vynaložiť. Do výpočtu plusov patrí samozrejme aj starostlivý výber použitých materiálov. Customcaster je prototypom z dielne Kamila Grebeňa, na ktorom si chcel autor overiť, ako sa bude správať gitara s jednou kontinuálnou dutinou okolo sustain bloku ukončeného pod kobylkou. Hoci to na prvý pohľad nič nenaznačuje, Customcaster patrí do kategórie takzvaných semi-hollow gitár, teda nástrojov na ktorých zvuku a váhe sa podieľajú dutiny, alebo tiež akustické komory, ukryté v ich tele. Hoci testovaný nástroj nemá žiadne otvory a ani jeho váha (približne 3,3 kg) nesvedčí o tom, že by išlo o polodutú gitaru, jej odlišnosť sa prezradí hneď po prvom akorde. Customcaster hrá o poznanie hlasnejšie, než bežné elektrické gitary s plným telom.

Porovnanie
V určitých princípoch nemá ďaleko od gitary Telecaster Thinline (Muzikus xy/2003), neporovnateľná je ale prepracovanosť a náročnosť na čas. Pri týchto dvoch nástrojoch sa dá jasne demonštrovať rozdiely medzi továrenským a hand-made produktom. Pokiaľ na Grebeňovom Customcasteri pôsobí povrchová úprava spolu s dotiahnutím ďalších detailov, že ide o prácu ktorá bola vykonávaná s láskou, potom Tele Thinline (nech mi mexický ľud na čele so Zapatom odpustí) ako keby bol doťahovaný s nenávisťou. Ešte že zvuk spočíva skôr v principiálnych záležitostiach než v detailoch. I keď... Malý kaz môže na jednej strane pokaziť takmer všetko, na druhej strane sa na problém možno pozrieť aj tak, že niekedy stačí iba oprava zanedbateľného rozsahu na to, aby sa hluchý nástroj rozospieval. To samozrejme platí iba v rámci možností daného nástroja. Celá táto úvaha smeruje k tomu, že pokiaľ niekto stojí pred kúpou gitary, mal by zvážiť dve veci:

1. V obchode si môže vybrať z väčšieho množstva sériových nástrojov, ktorých vyhotovenie a továrenské nastavenie sú ale veľmi často na nedostatočnej úrovni. Tá môže brániť aj kvalitnejšiemu nástroju aby preukázal čo je v ňom skryté. Pokiaľ zákazník nedokáže rozpoznať kvalitu maskovanú nedostatkami, mal by sa obrátiť na „priateľa na telefóne“.

2. Kto si chce zadovážiť ručne stavaný nástroj, môže si vybrať iba z veľmi obmedzeného sortimentu hotových gitár, ktoré má majster práve na sklade (alebo k dispozícii), tu si však zákazník môže byť istý, že výrobca sa mu bude snažiť ponúknuť nástroj v špičkovej kondícii. Kto si nechá gitaru postaviť, kupuje síce tak trochu mačku vo vreci, ale spolu s ňou aj servis a možnosť postupného doladenia nástroja do stavu blížiaceho sa dokonalosti. Práve takým je aj testovaný Grebender Customcaster.

Telo
Základ tvorí doska z meranti, čo je druh dreva podobného niektorými vlastnosťami ľahkému mahagónu. Do tohto materiálu bola vyfrézovaná jedna rozsiahla akustická komora. Bočné steny, zosilnené v oblasti vstupného jacku a úchytiek remeňa, tvoria so zadnou doskou a blokom monolit. Otvor v tele prekrýva čelná doska z vlnitého (žíhaného) javora, tvarovaná podobne ako u gitár Les Paul, resp. Paul Reed Smith (viď detail v oblasti výrezu pre ľavú ruku). Zadná hrana korpusu má o niečo väčší polomer zaoblenia, takže pri hre v sede netlačí hráča do rebier. Pomerne veľká hrúbka prierezu korpusu – cca 6cm – je v mieste pripojenia krku ergonomicky zúžená pre lepší dohmat pri hre vo vysokých polohách.

Krk
Krk zviera s telom gitary nepatrný uhol. Hoci na prvý pohľad pôsobí veľmi jednoducho, je práve tento komponent jednou z najprepracovanejších častí gitary. Už pri prvom kontakte bolo ťažko uveriť vlastným ušiam, ktoré – privyknuté na určitú toleranciu – odrazu počuli že akordy môžu ladiť aj priebežne po krku. Okrem precízne osadených a opracovaných pražcov na hmatníku je za tento výrazný efekt zodpovedná nepatrná kompenzácia na nultom pražci. Niet tu ani stopy po zasekávaní a preskakovaní struny, alebo po nerovnostiach spôsobujúcich drnčanie. Pazvuky sa neozývajú ani pri vyťahovaní. Ako sa zdá, aj rádius hmatníka sa postupne mení – od zaoblenejšieho tvaru pri hlave k plochejšiemu smerom k telu.

Snímače
Rozdiel hlasitosti medzi snímačom pri kobylke a pri krku je dosť dramatický. Či je to dobre alebo nie, je vecou individuálneho vkusu a spôsobu upotrebenia. Na jednej strane môže tento rozdiel prospieť pri hre v kapele keď hráč potrebuje zvýrazniť svoj zvuk pri prechode na sólo, na druhej strane to môže vadiť vtedy, keď chceme dosiahnuť porovnateľne sýty tón z obidvoch snímačov a využívať viac rozdiel vo farebnosti tónu pri všetkých troch polohách. Vzhľadom k tomu, že patrím skôr do druhej skupiny hráčov, upravil som tento rozdiel najprirodzenejším možným spôsobom, teda výškovým nastavením kobylkového snímača.
Ani po naklonení horizontálnej hladiny snímačov, tak aby sa ich spodná strana priblížila k tenkým strunám, sa nepodarilo celkom eliminovať o niečo slabšiu hlasitosť tenkej struny E (častý neduh gitár Fender so single coil snímačmi).

Zvuk a použitie
Tón gitary Grebender Customcaster nehryzie hneď pri nábehu tak, ako je to typické pre dobrý Telecaster. Nemá ani natoľko charakteristický priebeh tónu, ktorým sa Telecaster približuje zvuku lap-top steel gitary. Poteší však veľmi jasným a priebojným tónom basových strún. Kobylkovému snímaču nechýba typické country zafarbenie. Gitary typu Telecaster sa zvyčajne spájajú s country a s blues, vždy však záleží predovšetkým od hráča ako dokáže využiť potenciál tak špecifického nástroja. Telecaster je gitara, ktorá má dosť obmedzení, ale je nepísaným pravidlom, že tam kde sú obmedzenia je i charakter. Testovaný nástroj potvrdil, že v sebe ukrýva značný potenciál pre použitie v jazze – guľatý tón predného snímača dáva atraktívnu farbu melodickým linkám, oktávam i trojhlasým harmóniám – a vo funky (pre rytmickú hru s využitím tlmenia strún je najvhodnejšia medzipoloha). Zvláštnosťou je, že keď sa porovná „funky zvuk“ Grebendera a Stratocastra - oboje v spojení s bicími - Grebender dodáva muzike výraznejší ťah. Stratocaster hrá rovnako dobre s bicími aj bez nich, ale Grebender hrá v spojení s bicími ešte o stupeň lepšie. To platí vtedy, keď nie je určujúcim merítkom farba nástroja, ale zohľadňuje sa efektívnosť celej rytmiky.

Dizajn
Malou kozmetickou dilemou zostáva osadenie predného snímača. Štýlový chrómový kryt s logom hand-made Kent Armstrong je zarámovaný obrysom tmavého otvoru do tela nástroja. Je zrejmé že na tvarovanú prednú dosku z žíhaného javora by sa plastový pickguard vonkoncom nehodil, ale z pohľadu puristu sa použitý snímač kamaráti práve s charakteristickým telecastrovým krytom. V tomto prípade teda zostala koza celá a vlk polosýty. Vzhľadom k tomu že sa jedná o kusový a nie sériový výrobok, nie je problém pokiaľ by si zákazník želal čokoľvek iné, napríklad dvojicu singlov s odkrytými jadrami a bielym bakelitovým krytom.

Záver
Gitara nepôsobí nijako výrazne akusticky či semiakusticky, v zmysle rezonujúcej prednej dosky. Zvukové kanály sa podieľajú na výslednom zvuku veľmi decentne a hoci nie je hneď jasné, čím táto gitara vlastne pôsobí inšpirujúco, majú na tom svoj podiel. Podobne koncipované telo majú napríklad gitary Guild Nighbird, no dôverovať rečiam vo firemnom katalógu, že „vďaka strategicky umiestneným kanálikom“ (ukrytým pod javorovou doskou !), má mať gitara „kvalitu tónu podobnú lubovým gitarám“ (so smrekovou klenutou doskou ?!), tak na to treba zarátať značný podiel psychoakustického efektu (tzn. „počujem čo počuť chcem“). Evidentné však je, že Grebender Customcaster hrá hlasnejšie a dynamickejšie, než je u elektrických gitár zvykom. Farbou tónu, či už cez zosilňovač, alebo nasucho, bude vždy znieť ako elektrická gitara, ktorá však dáva hráčovi väčšie výrazové možnosti. Gitarista sa môže výraznejšie podieľať na tóne a nástroj bude tým pádom v rukách každého hráča znieť ešte odlišnejšie.

Martin Chrobák





Each instrument produced at the Kamil Greben workshop
is an original, manufactured according to specific requirements.
© 2003 Kamil Greben | design © 1984 Komplot
Love our instruments on Facebook